Ta livet tilbake!

 Tenk, nå er det et år siden nytt innlegg. Det er så mye spennende som skjer i livet mitt. Jeg klarer nesten ikke å sove om natta. Jeg føler meg veldig heldig som kan være i Wesselgården. Og jeg står på for å få ting til å skje. Men det går ikke så raskt som jeg skulle ønske. Jeg ville gjerne ha flyttet opp i andre og kommet i gang der før jeg begynner med eksamen. Og så planlegges det utstilling her. En vev utstilling, men det er bare i luften da det ikke skjer noe ennå. Jeg har gjennomført en ny eksamen på Rauland, det gikk bra denne gangen også. det førte til et enda år på Rauland, eller bare om et halvår. Nå skal jeg ta en bachelor oppgave. Jeg er jo syk, men klarer likevel å gjennomføre ting. men får hjelp av venner og bekjente. Det går som regel bra. uten denne plassen hadde jeg ikke fått til noen ting. det har gitt meg håp og livslyst. Man trenger det, ellers vil man bare lukke seg inne i sitt eget skal. Jeg har jo ingen personlige bekymringer unntatt dårlig helse hvis jeg kun tenker på meg selv. Jeg får jo til mye i livet. Men jeg ser andre som sliter veldig. Det får får meg til å tenke, hva kan jeg gjøre med det. Hva kan jeg gjøre? Jeg må stå oppreist og være trygg på det jeg gjør. Gjøre mitt liv bra, så kan jeg hjelpe andre. Jeg må hjelpe til, jeg må. Og man vil alltid håpe at det vil går bra. Men av erfaring tror man ikke at andre forstår, man tror ikke at andre ønsker noe bra for en. Men det finnes så mange flotte mennesker der ute. Så mange gode hjelpere, så ikke gi opp. Løsningene er der, slutt å vær redd, slutt med angst, slutt og vær så trist. Ja det er enkelt å si.  Man må bygge å bo, man skaper seg en framtid, men når mulighetene er så mange. Livet bygger på skam, anseelse, utdannelse, dugnad, penger. Hele tiden ha for lite penger, for lite av alt fordi alt faller sammen. Det kan skje den beste, det kan skje deg og det har skjedd meg. Jeg overlevde, og har et bra liv i dag. Men var veldig fortvilet og hadde angst hele tiden. Før bygde mann landet for å overleve, nå svirrer vi rundt om kring. Lar kroppen sove når den vil, og man tar fram en grandiosa når man er sulten. Vi kjemper ikke, vi dør stille. Vi bygger ikke våre hus, vi lar forfedrene sine hus falle sammen uten respekt for at de jobbet med blod, hunger og død for at vi har det så bra i dag. Men folket, ungdommene er forvirret, stressa og ensomme. Vi ha ikke lært å sitte i ro uten at vi skal bli underholdt. Den store demon, evige underholdning. Ingen plass til å skape, der er man så redd igjen for å gjøre feil, at det ikke skal bli bra nok. At det ikke duger til noe. Det er bare så trist. Vi kan ikke å samhandle lengre, spille kort eller spill. Hvor er det blitt av eventyrstunden, eller godnattsangen. Det gir trygghet og ro! Fordi det å sitte foran en vev, nynne litt og skape noe. Det å gi seg selv ro, det å gi seg glede over å få til noe er nesten borte. Jeg tror på at mennesket trenger denne roa, jeg tror vi trenger å ha ei snekker bu, en symaskin, strikkepinner, en historie å fortelle. Noe som gir skjela ro og den må vi alle ha. Jeg tror det er derfor så mange liker å holde på med gjenskaping, det er av alt fra å gjenskape økser til store drakter. Til tynn ulltråd og man bruker tid bak en pc og lære om noe en skal gjenskape. Så sitter man rundt bålet om kvelden og forteller og lytter. Man synger og det danses. Hjertet roes helt ned og man samler gode minner, gode ideer og får mange gode venner. Ha noe felles med andre. Det er det samme om man går på fjelltur, eller leser en god bok. Syklubb er undervurdert.  Eller gjør andre ting slik at kan komme seg igjennom tung og noen ganger kjedelig hverdag. Men man må gjøre det kjedelige også, gjør det KJEDELIGE! Og slik er det, vi må ha hus, mat og betalt for det vi bruker. Men da gjelder det å finne sin FLOW!! Sin indre energi, sin hjerterytme......

Ikke la livet ditt forfalle, ikke la deg underholde hele tiden, ta kontrollen over livet! 


Kommentarer

Populære innlegg