Nye tider for lykkefuria!

Nå er det nye tider for Lykkefuria.

Etter en alvorlig knekk i 2013 så trodde jeg ikke at jeg skulle sy mer igjen. Jeg sluttet å sy om våren og avsluttet systuen min i Skolegata i Kristiansund. Jeg klarte ikke mer, hadde ingen energi til å stå på for å lykkes. Jeg gjennomførte Oslo fasion awards! Men ikke med suksess, jeg overlevde året og er så fornøyd med det. Var så heldig å være i lag med en fin gjeng på Vestby om høsten 2013. Og så begynte jeg å strikke. Jeg strikket så mange kofter og knekte den ene koden etter hverandre. Og så begynte jeg å sy litt igjen. ut og inn bunader. Og det ble bare så gøy, for disse pengene begynte jeg å reise i lag med min tante Bjørg. Og vi er stadig ut på nye håndverks eventyr.

Nå er året kommet til 2019.
Min mor døde for snart to år siden, og jeg har vært igjen syk i noen år. Men i fjor begynte jeg igjen å studere på Rauland. Søm, design og redesign. Bare en fantastisk opptur, og ræva helse nedtur. Kroppen strittet i mot, og jeg kjørte på. Så med kofferter og symaskiner, hund og store smerter klarte jeg meg nesten til slutt. Jeg prøvde meg i varmen og var 14 dager i syden med min pappa. Håpet på bedring selvfølgelig. Men den kom dessverre ikke og jeg ble enda verre. Så da måtte jeg søke om å få studiene mine utsatt til neste år. Jeg ble operert i påsken- Enda jeg hadde bare eksamen igjen. Og jeg gleder meg helt vilt. Det er bare så gøy å gå på skole. Jeg sliter litt med at jeg skriver oppgaven min litt for personlig. Men jeg skal bli bedre. Nå er det bare å sy og trene på oppgaven min.


Og ikke nok med det så har jeg startet med noe som heter søm i Wesselgården. det er en gård midt i Hemne sentrum. I øragata, der er det hus, bårstu, og fjøs. Vi skal være i huset. Det er et prosjekt som har pågått i et år snart. I mitt tøffe år har det vært så mange gleder, helt ufattelig. Jeg er så utrolig takknemlig over alle som vil være i lag med meg og de som tør å satse på hva jeg holder på med. Målet er fremdeles søm for alle, jeg er ingen verdensmester, men elsker å sy og få plagg til å passe. Er ikke alle som er like glade for at jeg for ting til å skje, dem orker jeg ikke å bruke tid på. Det har vært så mye viking og vikingkjoler. Vi har dratt på tur og farget svært mye garn. Vært på markeder og vikingfestivaler. Men ikke så mange som jeg har trudd, men likevel så har sommeren været full av inntrykk. Og det har vært fult kjør fra i januar med studier, studier i februar og Operafantomet på min bursdag. Magisk!! Så sydentur med pappa, helt merkelig tur og så store smerter. Eneste som fungerte var å gå, så jeg og pappa jeg på tur hele dagen. Jeg med stokk og pappa fulgte med meg hele tia. jeg lærte noe nytt hver dag, Også det at sydenturer er veldig kjedelig. Jeg vil heller sidde bak en vev i stedet, eller sy noe nytt og spennende. Jeg ble operert i midten av april og da fikk jeg endelig hvile litt. Men sliter enda med å bevege meg. Men det går greit nok, jeg skal nok klare meg. Og i mai kom Norsk Ukeblad på besøk, og jeg som ikke engang har dodør. Trodde jeg skulle le meg i hjel, viktig å bare late som ingenting. Jeg hadde heller ikke noe å spise på. Gud det tenkte jeg ikke på....

Siden har det gått slag i slag. Sydd en del på Fjellvær gjestegård, vikingklær. Og jeg har siden søm av vikingklær. Nå tenkte jeg å lage fin side her og legge inn hvordan jeg syr og lager mine klær som jeg bruker på turer. Og jeg prøver å dra på to i året. Jeg prøvde å komme meg på Leikvin, men det var litt for tidlig. Og jeg måtte slappe litt av. Men vi var på Fjordkulturdagene på Vinjeøra, med suksess. Masse farging av garn og alle var veldig fornøyde, og det var også både pengebok og ryggen min også. Så skulle vi på Lade, med nytt telt som ikke hadde plugger til å tåle et lite vindkast engang. Falt ned, alt skar seg egentlig. Skulle farge blått og den gule buksa til Daniel skulle bli grønn. Men skypa døde og der døde litt glede også. Men i regnet og blåsten var det likevel en vellykket festival. Så mange flotte og herlig mennesker. Og jeg var nok litt for dårlig forbrett, men neste år blir det mye bedre. Egge i Steinkjer ble igjen en så flott reise, jeg hadde det så flott og drev med småfarging på bål av planter jeg fant til og fra jeg gikk på do. Det var selve livet! og teltet fungerte som det skulle. Og alt gikk så flott, tenker litt på det. Men samme uka sydde jeg og Anne Britt 10 vikingplagg på 3 dager. Ny rekord. sinnsykt bra jobbet. med ei god symaskin, gode mønster så går alt bra. Og så må man stå på litt. Ingenting kommer av seg selv.
Til slutt, det er forresten aldri slutt....heldigvis. Å da var det bare å bære vann, nøste garn og øradagan! Og vi fikk satt opp teltet, fikk tent bål og igjen farget vi massevis av garn. Hyggelig samtaler underveis.

Og tror dere at det er stopp der, neida. Jeg har kommet meg inn i Wesselgården med masse sysaker, syglede og åpner opp for at alle kan komme og sy. Og jeg er ikke gal, jeg er bare innmari lei av å leve alene, være alene og gjøre ting helt alene. Da får rygg være rygg og smerter i hodet bare være der. Kan ikke noe råd for det. Livet er for kort til å vente. Så nå bor jeg på Skeiet. Har ingen planer om å flytte, men har store planer om å ta en master om jeg greier å skrive akademisk nok!
Og så ble det slektstevne i august og kjøring på Daniel til Ås. Og om det er noen som lurer på om jeg har et kjedelig liv så har jeg ikke skrevet så mye om alt jeg har sydd det siste året. Og alt jeg har forkastet og det jeg må bare vente med. Jeg tenker jeg tar litt vikingfri, helt til det blir kurs i september. jepp det er ledig plass til deg også!

Kommentarer

Populære innlegg